שני טרנדים, עשרות הזדמנויות שיווקיות

צמד טרנדים רבי עוצמה שהחלו בארה"ב ובאירופה סוחפים בחודשים האחרונים גם את משתמשי האינטרנט בישראל: רכישות קבוצתיות מוזלות של ארוחות ומוצרים, ואפליקציות שמדווחות היכן אתם נמצאים בזמן אמת. המשותף לשניהם: הם מעמידים את מחלקות השיווק במבוכה.

  • מכירות קבוצתיות: כשאני מוכר בזול והרבה, אני מרוויח או מפסיד?

באליגם, גרופר, ביג-דיל, ביי2, גוזרים קופון, דיל היום, יממה – אלה רק חלק משמות המיזמים שקמו בישראל בעת האחרונה כמו פטריות אחרי הגשם. המשותף לכולן: חלום להפוך למפלצת מכירות נוסח המלכה האם של התחום – גרופון האמריקנית ששוויה הוערך באחרונה בכ-3 מיליארד דולר לקראת הנפקתה.

בעלי העסקים בישראל לא ממש יודעים איך לאכול את הדילמה.

מחד, שיתוף פעולה עם מיזמים כאלה עשוי להביא להם מסה אדירה של לקוחות בבת אחת. מאידך, הם נאלצים להציג את מרכולתם במחיר נמוך במיוחד.

מחד, המסה הזו מייצרת גם חשיפה שיווקית ופרסומית לעסק שהדיה עשויים להימשך אל מעבר לעסקה הבודדת. מאידך, ההשתתפות במכירות הללו עלולה לשדר קריאת מצוקה עסקית ולייצר תדמית "זולה".

ואכן, המציאות מורכבת והתשובה לדילמות הלגיטימיות האלה תלויה בלא מעט פרמטרים. על דבר אחד אין עוררין: הצלחתן של חברות סטייל גרופון במדינות מערביות בעלות קהל צרכנים משוכלל, היא כבר מזמן לא טרנד חולף, אלא עובדה עסקית.

בשורה התחתונה, להשתתפות בהליך מכירתי כזה יש יתרון שיווקי אחד מובהק שאין להקל בו ראש: אחרי מספר רכישות אנחנו כבר יכולים לאסוף דאטה בעל ערך רב על הלקוחות, והמידע הזה מאפשר לנו לחשוף אותם בהמשך להצעות ערך בעלות רלוונטיות גבוהה עבורם.

גרופון למשל, כבר מציעה למשתמשיה דילים עם עסקים הנמצאים בסביבת מגוריהם, על פי תחומי העניין, הסטוריית הגלישה, הקניות הקודמות, המגדר והגיל של המשתמש. במילים אחרות, את מה שעשתה גוגל באופן אלגוריתמי במנועי החיפוש שלה כשהציעה מודעות לפי מה שחיפשתם, עושה עכשיו גרופון באופן ידני, ממוקד ומדויק יותר בסיוע מידע שהגולשים עצמם מנדבים על עצמם – וזו כבר פצצת מצרר מכירתית.

  • הטבות מבוססות מיקום: כשאני לא יודע מה זה פורסקוור, אני נשרך מאחור או מפוכח?

מאה מיליון דולר, זהו הסכום שהציעה – על פי ההערכות – פייסבוק, כדי לרכוש חברת סטרט אפ צנועה בשם פורסקוור. משלא יצאה העסקה לפועל, החליטה פייסבוק לעשות בעצמה את מה שעושה פורסקוור והשיקה באחרונה חגיגית את  Facebook Places – שירות שמאפשר לגולשים לעשות פעולה אחת פשוטה: לספר היכן הם נמצאים.

למעשה, השירות הזה מתוחכם הרבה יותר. מכיוון שרובנו מחזיקים ביד סמארטפון שמכיל בתוכו GPS, הטלפון שלנו מסוגל לספר לעולם בכל רגע נתון היכן אנחנו, ולראות מי מהחברים והקולגות שלנו נמצא באיזור שלנו. למה לכל הרוחות שנרצה לפגוע כך בפרטיות שלנו? נסו להציג את השאלה הזו ל-4 מיליון משתמשים שיש לפורסקוור באמריקה, והמספר הזה צומח במטאוריות.

התשובה לחידה הזו בסך הכל פשוטה למדי: אנחנו מוכנים לוותר על מעט פרטיות, ברגעים מסויימים, אם יוצאת לנו מזה הרבה תועלת, ברגעים רבים. הנה 2 תועלות לדוגמה:

  1. כשצעירים יוצאים לבלות, הם כבר לא צריכים להתחיל להתקשר לחבר'ה ולתאם מי נמצא איפה והיכן מבלים החברים הקרובים שלהם. קליק אחד על הסלולרי שלהם והם מקבלים מפת התמצאות מדויקת להפליא עם תמונה חברתית בזמן אמת.
  2. אתם מסתובבים רעבים בצהריים בשדירות רוטשילד בתל אביב. ברדיוס של קילומטר אחד יש לכם הרבה מאוד מסעדות פנטסטיות. אתם מתלבטים היכן תענגו את החיך שלהם בעוד מספר דקות. קליק אחד שמבשר על המיקום שלכם יכול לאפשר למסעדות באיזור לשלוח להם קופון משתלם במיוחד שיהיה מאוד רלוונטי ומפתה עבורכם ברגע הנתון הזה. פרסומת פולשנית אל תוך הסלולרי שלנו? בהחלט כן, אבל גם תועלת ורלוונטיות.

ואיך משווקים ממנפים את השירות הזה?

קחו את סטארבקס למשל: לקוח שעושה 10 פעמים "צ'ק אין" מבוסס מיקום בסניף שלה בארה"ב, מקבל קפה חינם. תסתכלו על גאפ: בקיץ שחלף היא הציעה 25% הנחה על כל הבגדים במשך יממה לכל לקוח שיבצע צ'ק אין בסניפיה. צריך להבין: כל גולש שעשה צ'ק אין, מצוייד ב-150 חברים בממוצע ואלה נחשפו לפיסת הפרסום המובלעת שהחבר שלהם העלה לרשת. החבר הרוויח הנחה, הרשת הרויחה פרסום רב באמצעות כלי חדשני.

ובישראל? דממת אלחוט. המשווקים הגדולים מסתכלים בחשש על הכלים האלה, ואיש עדיין לא הרים את הכפפה. מייסד פורסקוור, דניס קראולי, נשמע דווקא נלהב למדי. בכנס סלקום מדיה שנערך השבוע בתל אביב הוא אמר לנוכחים: "אנחנו שומעים המון על השוק הישראלי ומוכנים לשתף פעולה עם חברות שפועלות בו".

משווקים יקרים, מי רוצה לעשות לדניס סיור שוק בישראל?

 

הטור פורסם גם בגלובס.

הוסף תגובה באמצעות פייסבוק

9 תגובות על שני טרנדים, עשרות הזדמנויות שיווקיות

  1. avatar מאת איתי נתנאל‏:

    עד כמה שאני לא מסכים עם המונח "דממת אלחוט" לגבי הספיישלים של פורסקוור בארץ, אני חייב להסכים.
    ולמה אני לא מסכים? קפה קפה בחדרה כתוב כאילו הוא מציע ספיישל כלשהו (נבדק ולא אומת), רדיו אי פי אי ג'י בשד"ל מציע צ'ייסר חינם למצ'קאנים, ואגאדיר (כן, אני מחכה לתגובה של רשתות מתחרות, אהמ אהמ) מעניקים תוספת על ההמבורגר חינם בכל צ'קאין, בכל הסניפים.

    בארץ, לדעתי, כל השיווק הדיגיטלי נשען על מתי מעט, והם לא דוחפים לכיוון פורסקוור למרות מה שהוא יכול להציע לעסקים.

  2. avatar מאת אדם שוב‏:

    איתי,
    העסקים שציינת הם דוגמה טובה מאוד אבל טיפה בים. רוב העסקים בישראל רחוקים מלהשתמש שיווקית באפליקציות מבוססות מיקום. לכן כתבתי שיש דממת אלחוט.

  3. avatar מאת איתי נתנאל‏:

    ולכן כתבתי שאני מסכים.
    השאלה היא האם אנחנו מחכים לבעלי עסקים שיכירו את פורסקוור וכו', או שאפשר לתת דחיפה צרכנית כלשהי.
    או אפילו, הפיתרון יבוא בכלל מחברות הנוכחות ברשת (…), שיוסיפו שירותי מיקום יחד עם פייסבוק/טוויטר.
    דעתך?

  4. avatar מאת Hagai Pipko‏:

    אדלר חומסקי ניסו לעשות משהו עם סיאט וכמה מועדונים בת"א בפורסקוור..

  5. avatar מאת אדם שוב‏:

    איתי, החברות יפנימו ויוסיפו, חלקן יעשו זאת בלחץ הצרכנים שלהן, ואילו החרוצות שבהן יקדימו לזהות את הטרנד וייכנסו לעניינים לפני כן ובכך ישיגו יתרון ראשוניות וחדשנות.

    חגי, כפי שאמרתי, מדובר עדיין בטיפה בים. המבול עוד לפנינו.

  6. avatar מאת יובל אלוני‏:

    אדם, אני מסכים שהמבול עוד לפנינו, אבל האם אתה חושב שעכשיו זה הזמן להתחיל?

    אני נתקל בדילמה זו מול לקוחות וחושב האם זה יביא תוצאות עבור הלקוח, או האם זה קמפיין לאנשים שעושים קמפיינים…?!

    לא אשאל (מפאת כבוד לקוחותיך) האם הקמפיין מבוסס המיקום שעשיתם הביא תוצאות מוכחות עבור הלקוח.

    אני אישית עוד לא מרגיש שיש שם קהל יעד מספק כדי לקחת לשם לקוח משלם. הרי כמה משתמשי פורסקוור יש בישראל??
    לגבי שירותי הקניה הקבוצתית אני מסכים, כי שם אין מה להפסיד.

    פוסט מעניין מאוד. תודה.

  7. avatar מאת אדם שוב‏:

    יובל,

    1. אתה תמיד מוזמן לשאול, אבל טרם עשינו קמפיין מבוסס מיקום ללקוח, כך שאין עדיין נתונים וקייס סטאדי.

    2. לגבי מסה קריטית בקהל היעד: אכן עדיין אין אבל בקרוב יהיו מיליונים, פשוט מפני שפייסבוק תשיק גם בישראל את תכונת places.

    אם אתה רוצה לקרוא קצת יותר על כשלונות והצלחות של קמפיינים בתחום הזה, הנה מאמר מצוין:

    http://bit.ly/cM01j9

    בכייף.

  8. פינגבק: Refresh – Social Media Agency » משנה מיקום, משנה מזל : שירותים מבוססי מיקום למען צדקה

  9. פינגבק: Refresh – Social Media Agency » משנה מיקום, משנה מזל: שירותים מבוססי מיקום למען צדקה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>