סיכום קמפיין נעמת – איך רותמים את הרשת החברתית לניהול מאבק מוצלח?

לפני בערך שלושה שבועות פנה אלי אדם שוב ושאל אותי אם אני מעוניין להוביל מאבק חברתי ערכי באינטרנט. הוא ידע שאין כאן שאלה בכלל.

מהר מאוד מצאתי את עצמי בתוך קמפיין חברתי מסחרר שקורא לשר האוצר יובל שטייניץ לרדת מההצעה המבזה שלו ולתת מענה אמיתי לבג"ץ ורד פרי.

את הקמפיין, אשר עלה בכותרת "שטייניץ, אל תעבוד עלינו – אנחנו רוצות לעבוד", יזמה תנועת נעמת, שכבר לפני בערך שבע שנים שמה לה למטרה לקדם את חוק חינוך חינם לגיל הרך. הקמפיין נערך בשיתוף עם משרד יחסי הציבור בן חורין אלכסנדרוביץ' וחברת ריפרש.

נתחיל בזה שעשינו את זה, בגדול. שטייניץ נלחץ והבין שעלינו הוא לא יצליח לעבוד. לא ככה, לא הפעם.

אחרי כשבועיים של מאבק ציבורי עיקש, אשר לווה במהלך פוליטי בכנסת, שטייניץ נכנע לנו והסכים לשבת עם ח"כ ציפי חוטובלי, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, למשא ומתן על הצעה משופרת ומשודרגת לחוק המטפלות, הצעה שאושרה בקריאה שלישית ברוב של 62 תומכים מול מתנגד אחד ו-24 נמנעים.

החוק החדש מבטיח כי סבסוד מעונות היום והמשפחתונים יגדל בכ-320 מיליון שקל כבר בשנת הלימודים הבאה. סכום זה מתווסף לסכום של כ-200 מיליון שקל, שהוקצו לאותה מטרה בהתאם להסכם הקואלציוני. שני הסכומים האלה יחד מכפילים ויותר את גובה הסבסוד הממשלתי שניתן למסגרות הטיפול לגיל הרך ומקרבים יותר מתמיד את המהפכה הצודקת והראויה ביותר עבור ציבור האמהות העובדות, שעניינה חינוך חינם לגיל הרך.

אז איך בדיוק תרמנו אנחנו להצלחה של המאבק? בשלוש מילים: קידום במדיה החברתית. בהמשך הפוסט אספר מה בדיוק עשינו ואיך.

בלוג המאבק
בלוג המאבק במשרד האוצר, שדרכו דאגנו לעדכן אתכם על המתרחש בזירת המאבק, שירת לא רק את הקוראים ואת מנועי החיפוש, אלא גם ובעיקר את האקטיביסטים הרדומים, אשר באמצעות כמה פעולות פשוטות התעודדו לקחת חלק פעיל במאבק:

  1. הנעה לפעולה של שליחת מכתבים – בראש העמוד, במסגרת הקבועה של האתר, שולבו שני באנרים אדומים וצעקניים (עבודה של בן-חורין אלכסנדרוביץ') שקראו בצורה מאוד משכנעת, לכל מי שנכנס לבלוג, לעזוב הכל, ולהתרכז לרגע בשליחת מכתב אישי לשטייניץ או לחברי ועדת הכספים.
  2. הנעה לפעולה של השמעת קולך – כל מי שנחת בעמוד הראשי של הבלוג נתקל בקובייה "הבמה שלך", מודול פשוט אשר הציג את 3 התגובות האחרונות שהתקבלו בעמוד "הבמה שלך", שהוא למעשה עמוד וורפרס רגיל. עמוד "הבמה שלך" קרא למבקרים להשמיע את קולם בפומבי ולהגיד לשטייניץ מה הם בדיוק חושבים עליו ועל הצעתו המבזה. העמוד נחל הצלחה גדולה.
  3. הנעה לפעולה של הפצת המסר – בעמוד "הצטרפי למאבק!", אשר הופיע בסרגל הראשי של הבלוג, ניתנו הנחיות פשוטות לפעולה עבור כל מי שמעוניין היה להרתם ולהפיץ את המסר בסביבתו האינטרנטית. לא הופתעתי לגלות כי הקישורים שהתפרסמו בעמוד זה, קישורים שבצענו אחריהם מעקב, קיבלו את מספר ההקלקות הרב ביותר.

רשתות חברתיות

בפייסבוק הדברים זזו יפה, הממוצע עמד על בערך 80 מצטרפים חדשים ביום לדף שפתחנו (מ- 0 ל- 1100 חברים בשבועיים).

היתרון הבולט של דף Fans על פני קבוצה הוא בכך שהתכנים שמתפרסמים בדף מוצאים את דרכם לפיד האישי ולפיד ה-Pages של החברים. זאת בניגוד לתכנים שעולים בקבוצה, אשר נשארים קבורים בעמוד הקבוצה וכמעט ולא רואים אינטראקציה.

אז אמנם הצמיחה האורגנית של קבוצה בפייסבוק עדיין הרבה יותר מהירה מהצמיחה בדף מעריצים (בהנחה כמובן שהמסר חזק מספיק), אך לא הכמות אלא איכות האינטראקציה סביב התכנים היא זו שקובעת כאן ובעצם בכל כלי המדיה החברתיים, ואכן נרשמו נתונים מאוד יפים,

חברים רבים נרתמו לקמפיין ועזרו להפיץ את המסר, הזמינו את החברים שלהם, הגיבו, נתנו like לכל עדכון וקישור והקדישו מזמנם לקריאת הפוסטים החדשים שהתפרסמו בבלוג (ממוצע של קצת יותר מ- 2 דקות שהייה בבלוג לכל מי שהגיע מהקישורים שהתפרסמו בפייסבוק – הממוצע הגבוה ביותר בהשוואה לשאר מקורות ההפניה).

היו גם מספר חברים, בעיקר נשים, שאף כתבו על הנושא בבלוג האישי שלהן, חלקן בעקבות פנייה אישית שלי. חשוב לציין לטובה גם את קובי שטח, שלקח את כל עניין המעורבות צעד אחד קדימה ונידב ביוזמתו את עמוד הפרופיל שלו לטובת ראיון עם טליה לבני, יו"ר נעמת, שבירכה על הרעיון.

לסיכום, החיים בפייסבוק טובים. בטוויטר לעומת זאת הדברים הלכו בצורה קצת שונה.

רציתי חשיפה מהירה ולכן הדבר הראשון שעשיתי זה לעקוב אחרי כמה שיותר אנשים כדי שהם בתגובה יקליקו על ה-Follow  של Ovdot בחזרה. ונחשו מה? זה לא עבד.

הסתבר לי במהרה שמה שהלך כל כך יפה אז, בימי הטוויטר הבתוליים, כבר לא עובד היום בצורה כזאת חלקה, או כמעט בכלל.

בחישוב מהיר, רק 1 מתוך 6 אנשים שעקבתי אחריהם עקבו אחרי בחזרה, כשבנוסף (ואולי הדבר הכי משמעותי בעסק הזה), מי שכבר עקב אחרי הפרופיל של Ovdot לא מיהר להגיב, לעשות RT לעדכונים ולהמליץ על הפרופיל לחבריו – וזה בלשון המעטה.

הסטטיסטיקה הזאת נובעת לדעתי מסיבה אחת מרכזית:

מותג Vs. בנאדם אמיתי – כשמתייצב מולי בטוויטר פרופיל של דבר שהוא ערטילאי, כגון מותג מסחרי, או במקרה שלנו סמל המאבק, כל גינוני הנימוסים נעלמים. שלי לפחות.

ברור לי כי מערכת יחסים מקיפה לא הולכת להיבנות פה, וזה גם אם בבירור אני טועה.

נסיון העבר לימד אותי כי פרופיל מותג בטוויטר נמצא שם בשביל להציע לי, לחדש לי ולעדכן אותי על המתרחש בעולמו – שזה בסדר גמור מבחינתי אם אני תומך נלהב של המותג. אבל אם אני לא? ואם המותג חדש לי?

זו הסיבה שלהבא, במקרה דומה, בהחלט אשקול את האפשרות לפתוח פרופיל לבנאדם שעומד מאחורי המותג, נציג של המותג ומרכיב מרכזי באישיותו של המותג – דבר שלדעתי עשוי במקרים מסוימים להעלות פלאים את רף ה"Social" של הפרופיל ולפתוח פתח למערכות יחסים איכותיות יותר אשר נשענות, איך לא, על מעורבות הדדית.

מובילי דעה ורשימות תפוצה

עובדה קיימת היא כי במדיה חברתית המסר (מה לעשות…) לא נמצא בשליטתך. והנה, האמת הזאת הוכיחה את עצמה גם כאן, כשפנייה אישית שלי למובילי דעה הניבה תוצאות שונות ומעניינות שלא ניתן היה לצפות אותן מראש.

כך למשל בקפה דה מארקר אדם בשם צביקה לביד, אשר הגיע אליו הודעה בדבר המאבק דרך רשימת התפוצה של אחת ממובילות הדעה, החליט להעלות דיון בקהילת אקטואליה שקורא לשביתה כללית של הנשים. דיון רועש במיוחד.

במקרה אחר היה זה נדב פרץ שהציע הצעה משלו לחוק המטפלות המשופר. בהחלט מעניין.

במקרה נוסף הייתה זו "גם אמא" בלוגרית פופולארית בישראבלוג אשר החליטה לעשות שימוש במכתב האישי ששלחתי לה ולשלב אותו בפוסט שהיא העלתה בנושא. אלה היו רק 3 דוגמאות.

לסיכום,

ניצחנו במאבק! שטייניץ, תודה על שיתוף הפעולה.

איל רופא הוא בלוגר ואיש שיווק וניהל עבור Refresh את קמפיין נעמת ברשתות החברתיות.

 

הוסף תגובה באמצעות פייסבוק

16 תגובות על סיכום קמפיין נעמת – איך רותמים את הרשת החברתית לניהול מאבק מוצלח?

  1. avatar מאת אלעד‏:

    מה זה אומר 1100 אנשים בפייסבוק?

    האם יש ראיה, ולו אחת, שהקמפיין ברשתות החברתיות (כפי שאתה מכנה זאת) השפיע על מקבלי ההחלטות?

    • avatar מאת אדם שוב‏:

      אלעד,
      הקמפיין במדיה חברתית היה חלק ממהלך כולל שבמסגרתו היו גם הפגנות, מודעות בעיתון, לחץ פוליטי וכלים אחרים.

      האם אפשר לבודד כל אחד מהמרכיבים האלה ולומר באיזו מידה השפיע? חוששני שלא.

      האם ניתן לומר שהקמפיין הצליח והביא תוצאה שלא תיאמן? התשובה היא חד משמעית: כן, כן, ושוב כן.

      yes we can!

      (:

  2. avatar מאת איל רופא‏:

    אלעד, את זה רק מקבלי ההחלטות יודעים.

  3. avatar מאת צביקה א‏:

    עבודה יפה ומעניינת
    כל הכבוד!

  4. avatar מאת איל רופא‏:

    צביקה אבנרי פה, צביקה אבנרי שם… תודה גבר!

  5. avatar מאת אלעד‏:

    אדם ואייל,
    אני לא מתייחס לנושא הצלחת הקמפיין או לא. את זה יחליטו מזמיני הקמפיין שמשלמים עליו.

    הנושא מבחינתי הוא השפעת המדיה החברתית. האם אתם חושבים ש- 74 תגובות בבלוג וכמה עשרות (אולי) מיילים מזיזים למישהו? האם תוכלו לחשוף את מספר המבקרים בבלוג? האם מדובר בעשרות אלפים?

    • avatar מאת אדם שוב‏:

      אלעד
      לא לגמרי ברורה לי התוקפנות והעויינות שלך, במיוחד לאור העובדה שמדובר בקמפיין שמטרותיו חברתיות מובהקות, אבל אשתדל לענות בנימוס.

      1. הקמפיין הצליח ובגדול וזו כאמור עובדה. המטרה שלו הושגה, למרות שאפילו בנעמת העריכו בתחילה שסיכויי ההצלחה לא גדולים.

      2. מניין ועל סמך מה אתה קובע שנשלחו עשרות מיילים ועוד מוסיף את המילה "אולי"?? אין לי את הנתונים לגבי זה מכיוון שלא אנחנו קיבלנו את המיילים אבל להערכתי מדובר במאות. גם מספר התגובות שנקבת אינו נכון, לקחת רק את מספר המגיבים בנישה "הבמה שלכן" ולא בבלוג כולו.

      3. המדידה בבלוג החלה רק כמה ימים לאחר הקמתו, בכל אופן מספר המבקרים בשבוע וחצי שנמדדו היה על פי נתוני גוגל אנליטיקס14,477, ומספר הדפים הנצפים בבלוג המאבק היה 28,509.

      להתראות בקמפיין החברתי הבא, ואתה מוזמן להצטרף.

  6. avatar מאת יניר אלתר‏:

    יופי של עבודה , ולו בגלל שקמפיין חברתי שכזה הוא פעילות מבורכת.

    חייבים לציין , ואדם , אל תיתבייש להגיד , ששלושה שבועות הוא לא זמן ראוי לקמפיין חברתי וזו גם הזיבה לתוצאות הנמוכות לכאורה.

  7. avatar מאת אדם שוב‏:

    יניר, תודה.

    אני ממש, אבל ממש, לא רואה בזה תוצאות נמוכות ולא לכאורה נמוכות. אם הייתי חושב כך לא הייתי מהסס לומר זאת.
    זה היה קמפיין חברתי דל תקציב וכלים שהניב תוצאות מדהימות והשורה התחתונה פשוט לא תיאמן. נקודה.

  8. avatar מאת אלעד‏:

    אדם,

    "חברתיות" איננה מילת קסם שמיד כולם צריכים לעמוד דום כאשר היא מושמעת.

    כלל לא התייחסתי למטרות הקמפיין עצמו אלא אני מביע סקפטיות לגבי אפקטיביות של קמפיינים במדיה החברתית בארץ.

    כתבתי "אולי" בדיוק מכיוון שאינני יודע את המספר. אתה אומר מאות, בסדר. כזכור לך בעבר התנחלו נכים בירושלים ונאבקו קשות כך שלא נראה לי שכמה מיילים יזיזו משהו למשרד האוצר.

    התייחסתי לתגובות בבמה מכיוון שאליה התייחס איל בפוסט.

    תוקפנות? עויינות? לא ברור לי למה אתה חושב כך. לא כל מי שמביע ספקנות הוא האויב למרות שאני יכול להבין מדוע אתה חושב כך.

  9. avatar מאת יעל ארנסט‏:

    אהלן,

    רשומה וחצי העלתי בבלוג שלי על המאבק, אני מאוד מקווה שתהיה עוד רשומה, שתספר עוד כמה דברים טובים על המאבק החשוב הזה.

    עכשיו אפשר להתחיל מאבק נוסף. מישהו אמר גלעד שליט?…

    תודה על העלאת הנושא החשוב לדיון רשתי.

    תודה ושבוע טוב,
    יעל

  10. avatar מאת אדם שוב‏:

    יעל,
    תודה רבה לך על הסיוע במטרה החשובה הזו.

  11. פינגבק: Refresh – Social Media Professionals » גאוות רשת

  12. פינגבק: Refresh – Social Media Professionals » מביטים על הגולשים מקרוב באמצעות Facebook Insight

  13. פינגבק: Refresh – Social Media Agency » בלוג כמכשיר לשינוי חברתי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>